Jak zwiększyć swoją asertywność? Poznaj 5 sposobów

Jak zwiększyć swoją asertywność? Poznaj 5 sposobów

Niektórzy są z natury asertywni i nie mają wiele do poprawy w tym względzie. Inni nie mają w swoim słowniku słowa „nie” i często cierpią z tego powodu. Warto zadbać o rozwijanie swojej asertywności, zwłaszcza, jeśli należy się do tej drugiej grupy – niejednokrotnie przyda się to w codziennym życiu.

Czym właściwie jest asertywność?

Asertywność nie oznacza wcale agresji czy wymuszania swojego zdania na innych. Nie wiąże się też z biernym poddaniem się decyzjom i działaniom innych ludzi, z którymi się nie zgadzamy. Można powiedzieć, że jest to rozwiązanie „złotego środka”.

Ludzie asertywni nie boją się wyrażać swojego zdania i potrafią odmówić komuś, jeśli pojawi się taka potrzeba. Wiedzą, czego chcą i są skłonni o to walczyć, ale jednocześnie szanują poglądy i decyzje innych osób. Asertywne zachowanie pomaga uniknąć wyzysku, poczucia braku kontroli nad własnym życiem i wielu innych nieprzyjemnych sytuacji, czy to w pracy, czy w domu.

W jego wypracowaniu pomogą różnego rodzaju ćwiczenia na asertywność, które każdy powinien być w stanie bez problemu wdrożyć do swojego życia.

1. Trenuj mówienie „nie”

„Nie” to nie złe, obraźliwe słowo, którego trzeba się za wszelką cenę wystrzegać. Odmawianie na początku może wydawać się trudne, ponieważ nie chce się urazić drugiej osoby i stworzyć wrażenia, że jest się leniwym czy niemiłym. Jest to jednak coś, nad czym trzeba pracować i co jest znaczącym elementem asertywności.

Podczas odmawiania należy zachować spokój i pełną kulturę osobistą. Najlepiej nie rozpoczynaj długich wywodów, a przekaż drugiej stronie krótki, bezpośredni komunikat. Może się zdarzyć, że zostanie się poproszonym o podanie przyczyny odmowy. W takiej sytuacji wystarczy zwięźle przedstawić swoje argumenty. Trening odmawiania najprościej będzie zacząć od małych próśb, a z czasem nawet w bardziej znaczących sytuacjach stanie się ono łatwiejsze.

2. Ćwicz bezpośrednią komunikację

Łatwo o nieporozumienia i problemy, kiedy dwie osoby mimo najlepszych chęci nie potrafią się ze sobą porozumieć. Często powodem jest niewłaściwy sposób komunikacji. Dlatego osoby, które chcą być bardziej asertywne, powinny przede wszystkim popracować nad skuteczniejszym komunikowaniem się z innymi.

Trzeba zwracać uwagę na to, żeby komunikacja była jak najbardziej zrozumiała i bezpośrednia. Powinno się unikać zbyt długich i rozbudowanych zdań, porównań i eufemizmów, które utrudniają wydobycie ze słów ich prawdziwego znaczenia.

3. Asertywność wymaga pracy nad swoim sumieniem

Poczucie winy jest normalne i zdrowe, jeśli faktycznie zrobiło się coś złego. Często jednak czujemy je w niewłaściwych momentach, na przykład w przypadku, gdy postąpimy asertywnie i wydaje nam się, że w ten sposób sprawiamy kłopot drugiej osobie. Wtedy następnym razem przybieramy postawę bierną, żeby uniknąć takich uczuć.

Dlatego ćwiczenia na asertywność obejmują pracowanie nad swoim sumieniem. Jeśli zaczniesz czuć poczucie winy, dokładnie przeanalizuj sytuację i ustal, czy faktycznie masz ku temu dobry powód. Może okazać się, że niepotrzebnie się obwiniasz.

4. Pamiętaj, żeby komunikować swoje potrzeby

Ważny jest nie tylko sposób komunikacji, ale też to, co chcesz przekazać drugiej osobie. Nie można oczekiwać, że partner, współpracownik czy członek rodziny sam domyśli się wszystkich Twoich potrzeb i pragnień.

Szczere komunikowanie innym swoich uczuć jest podstawą asertywności. Jeśli chcesz, aby inni szanowali Twoje pragnienia i granice, najpierw musisz o nich powiedzieć – mając przy tym szacunek dla drugiej strony.

5. Najlepsze ćwiczenie na asertywność – szczerość wobec samego siebie

Zdarza się, że z powodu braku pewności siebie i asertywności sami dla siebie tworzymy sufit. Odmawiamy sobie pewnych pragnień i marzeń, ignorujemy swoje potrzeby, ponieważ uważamy, że nie są ważne bądź nie zasługujemy na ich spełnienie.

To duży błąd. Jeśli chcesz zwiększyć swoją asertywność, zacznij od szczerości wobec siebie. Nie bój się przyznać, czego naprawdę chcesz i potrzebujesz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.