Prowadząc własny biznes, z pewnością zastanawiasz się co zrobić, aby jego wizerunek był jak najlepszy, lub jak podnieść czy utrzymać jego poziom. Jest kilka czynników, które mimo, że wydawać się mogą nieznaczne, wpływają na postrzeganie marki przez klienta.
Jak budować wizerunek?
Marketing szeptany
W myśl popularnego powiedzenia “jak cię widzą, tak cię piszą” Zwykle to, co widoczne nieco mija się z prawdą, dlatego nie do końca zgadzam się z tym przysłowiem, jednak faktem jest, że to potężne narzędzie marketingowe. O co chodzi? Otóż o nic innego, niż o zdanie twoich klientów o tobie, które przekazują w świat. Ludzie nieustannie ze sobą rozmawiają, wymieniają informacje. Zwłaszcza po skorzystaniu z usługi czy zakupie nowego produktu. Ważne jest, aby twoi klienci mieli o tobie dobre zdanie. Jeśli będzie przeciwnie – w świat pójdzie antyreklama. Jedna osoba mówi coś innej, inna kilku następnym i tak właśnie powstaje obraz twojej marki.
Dbanie o social media
Oczywiście, jeśli je prowadzisz. Zakładając, że tak jest, staraj się publikować treści systematycznie. Osoba odwiedzająca twój profil na Facebooku lub Instagramie na pewno zauważy datę opublikowania ostatniego postu. Jak ci się wydaje, co pomyśli, widząc post sprzed pół roku? Są dwie wersje: a) że nikt nie dba o konto lub b) że firma już nie działa. Dodając regularnie wartościowe posty budujesz wizerunek firmy w Internecie, który jest niezwykle ważnym źródłem informacji oraz miejscem, gdzie zareklamowanie się jest dziecinnie proste. Dlaczego więc o to nie zadbać?
Strona internetowa
Prawie to samo, co social mediów, tyczy się strony internetowej. Nie każdy użytkownik ma konto na Facebooku, dlatego ci, którzy go nie posiadają, zapytają Google. Na twojej stronie powinny znaleźć się widoczne dane kontaktowe, powinna być łatwa w odbiorze i co najważniejsze – przystosowana do otwierania na smartfonie. Dziś mało kto otwiera komputer, aby na szybko sprawdzić jakąś informację.
Spójne materiały graficzne
Pomyśl o sieciach komórkowych, a następnie dopasuj do nich kolory. Z pewnością kolorami, które pojawiły ci się w głowie był zielony, pomarańczowy, różowy i fioletowy. To daje do myślenia, prawda? Zadbaj o to, aby wszystko, co związane z twoją działalnością było zachowane w podobnej kolorystyce i stylu. Przykładowo – jeśli twoje wizytówki są żółte, niech żółte będzie tło strony internetowej, ściany recepcji czy tło na Facebooku. To sprawi, że klient będzie postrzegał cię bardzo profesjonalnie.
Efekt aureoli
Czym jest efekt aureoli? W uproszczeniu, to wrażenie, jakie sprawia wygląd osoby. Jeśli jesteś ubrany schludnie, masz uśmiech na twarzy, pod pachą teczkę i w dłoni trzymasz telefon, automatycznie inni widzą cię jako kogoś, kto poważnie podchodzi do swojego biznesu. Pamiętaj o tym, spotykając się z klientami lub ustalając dress code w swojej firmie.
Pamiętaj, że każdy ruch, twój czy innego przedstawiciela twojej marki buduje wizerunek. Sposób w jaki rozmawiacie z klientami, ubiór czy wystrój wnętrza. Daj się poznać jako osoba profesjonalna i rzetelna a jednocześnie otwarta i autentyczna, to z pewnością zbuduje dobry wizerunek dla twojej działalności.