Zadbaj o wątrobę

Zadbaj o wątrobę

Okres Świąt Bożego Narodzenia i Sylwester co roku niosą za sobą wiele „smacznych pokus”, którym trudno nie ulec. Nasza wątroba jest wtedy narażona na spore obciążenie, więc warto pomyśleć o jej regeneracji. Choć jest to narząd, który potrafi regenerować się sam warto ją wspomóc i chociaż raz w roku przeprowadzić kurację oczyszczającą – teraz właśnie jest idealny czas by podjąć się tego zadania. Wraz z Nowym Rokiem zadbaj o wątrobę!

Jak oczyścić wątrobę?

Aby wątroba spełniała bez przeszkód wszystkie swoje funkcje potrzebuje odpowiedniej diety oraz czasu na regenerację. Dieta odtruwająca jest stosowana zapobiegawczo – chodzi o potrzymanie funkcji wątroby i usprawnienie jej pracy. Stosujemy ją zatem zanim jeszcze dojdzie do zniszczeń narządu, a nie jako „lekarstwo”. Dieta oczyszczająca powinna kierować się kilkoma zasadami, takimi jak:

– zamiana trzech większych posiłków, na 5-6 mniejszych

– zamiast smażyć, duś potrawy na wodzie z dodatkiem oleju roślinnego, np. oliwy z oliwek albo piecz je w folii

– do gotowania używaj małej ilości wody lub zacznij przygotowywać potrawy na parze

– pieczywo spożywaj czerstwe lub w postaci grzanek

– posiłki nie powinny być odgrzewane; najlepiej byłoby, gdyby zawsze były przygotowane na świeżo

Jak widzisz, nie przedstawiamy tu konkretnej diety, a jedynie wskazówki, po których zastosowaniu wpłyniesz na oczyszczenie wątroby. Powinieneś się do nich stosować przez okres ok. 8 tygodni – tyle czasu potrzebujesz na odtrucie organizmu. Poza powyższymi zasadami warto wyeliminować z diety takie składniki, jak: mleko, sery, śmietana, jogurty, masło, margaryna, jajka, czerwone mięso, cukier, dżemy, konfitury, czekolada, ciastka, herbatniki, lody, słone paluszki, prażone orzeszki, pieczywo pszenne, grzyby, kawa, mocna herbata i oczywiście alkohol.

Choć zakazanych produktów jest dość sporo, warto „przemęczyć się” te kilka tygodni. Ważne jednak, aby eliminować je stopniowo – nie usuwaj z diety wszystkich powyższych składników jednocześnie. Zastąp je stopniowo warzywami i owocami – wykorzystaj je również do sporządzania świeżych soków. Możesz także jeść groszek, soczewicę, ryż, siemię lniane, soję, orzechy włoskie, migdały, sezam, słonecznik, otręby owsiane i ryżowe. Zamiast pieczywa pszennego jedz pieczywo ciemne, gruboziarniste. Choć czekolada i cukier są zakazane możesz pozwolić sobie na osłodę w postaci miodu (w niewielkiej ilości), melasy oraz jeść chałwę. Ważne jest także spożywanie ryb – wybierz tuńczyka, pstrąga lub sardynki. Tradycyjne masło i margaryny zastąp masłem sezamowym, możesz także spożywać pastę sojową, a do dań dodawać olej tłoczony na zimno.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.